Divergence aneb Když si rozum vezme volno

9. května 2014 v 13:09 | Hunter |  Recenze
Na Divergenci jsem nešla s přílišným očekáváním, spíš s trochu morbidní zvědavostí, jestli jsem se na ten příběh dívala spatra právem či neprávem. Zajímá vás, jak to dopadlo? V tom případě pokračujte ve čtení...



Ve světě budoucnosti jsou lidé rozděleni na pět frakcí podle svých dobrých vlastností. Každá vyznává jiné hodnoty, společně ale vytvářejí harmonický celek. Jenže hlavní hrdinka Tris do žádné škatulky nezapadá a test ukáže, že je divergentní - nebo-li má předpoklady a talent pro více frakcí. Systém okamžitě ukáže svou odvrácenou tvář a z Tris se stává lovná zvěř. Kdo se liší, znamená hrozbu. Hrozbu je třeba zlikvidovat.

Divergence je natočena podle úspěšné předlohy americké spisovatelky Veronicy Roth, odehrávající se v postapokalyptickém Chicagu. Společnost je zde rozdělena do pěti frakcí, z nichž každá podporuje odlišné hodnoty a zaměřuje se na jiný aspekt života - Neohrožení jsou armáda a policie, Sečtělí vědci, Mírumilovní zemědělci, a tak dále. Všichni obyvatelé této postapokalyptické komunity si v šestnácti letech musí zvolit frakci - buď zůstanou v té, do které patří jejich rodiče a kde byli vychováni, nebo přejdou do jiné, která více vyhovuje jejich povaze a schopnostem.
Beatrice pochází z Odevzdanosti, jejíž členové musí být absolutně nesobečtí a myslet pouze na druhé - určitá forma humanitární pomoci. Při testu, která jí má pomoci s volbou budoucí frakce, ale zjistí, že má talent hned pro několik z nich - je takzvaně divergentní (divergence podle tetky Wikipedie znamená odchýlení či odklon), a protože není možné ji skrz systém frakcí kontrolovat, musí být odstraněna.
Tris se podaří svou "vrozenou vadu" skrýt, zařadí se do frakce Neohrožených a začne s tvrdým výcvikem. Jenže postupem času se ukazuje, že systém, ve kterém žije, možná není tak ideální, jak se myslelo.


Něco málo o postavách
V první řadě tu samozřejmě máme (Bea)Tris (ztvárněná Shailene Woodley), na první pohled řadovou puberťačku, na ten druhý (zřejmě) odvážnou a nezávislou rebelku. Už s tímhle pojetím mám problém. Tris se totiž celou dobu tváří strašně nevinně, jako ta hodná holka, která si na roli drsné hrdiny zachraňující svět teprve zvyká a trochu se tomu brání. To by k ní sedělo - velmi pozvolný přerod, který do té opravdové "drsnosti" dospěje třeba až v příštích dílech. Jenže pak vždycky udělá něco, co tenhle charakter totálně popře. Při výcviku jako jediná protestuje proti brutálním metodám trenéra. Ke splnění úkolu se přihlásí jako první. Neschová se do davu, nedrží hubu a krok, ale hlasitě křičí svůj názor. A pak jako by si uvědomila, že je ji moc slyšet, a je to zase ta hodná holka. Zřejmě to měla být snaha naznačit její divergentnost, odlišnost, neochotu podřídit se systému, ale působilo to na mě strašně uměle a křečovitě.
Druhý na přetřes se nabízí Čtyřka (Theo James), jeden z velitelů Neohrožených a Trisina (budoucí) lepší polovička. Nebudu tvrdit, že je tenhle charakter něčím originální. Naoko drsňák s křehkou duší a temným tajemstvím není nic, co bychom už milionkrát neviděli, ale i když tahle postava ničím nepřekvapuje, je, vzato kolem dokola, docela sympatická.
Kdo mě naopak hodně zaujal, byla Jeanine Matthews (Kate Winslet), vůdkyně frakce Sečtělých a v podstatě celého Chicaga. Zkrátka sympatická šedá eminence, mile realistická, podlá a prostě ve všech ohledech dark evil. Lituju, že nedostala ve filmu víc prostoru - jen na začátku, abychom věděli, kdo je nepřítel, a na úplném konci, kde se nechala Tris velmi potupně porazit. Doufám, že bude v dalších dílech hrát důležitější roli, protože ztvárněná byla skvěle, a tenhle charakter mi přišel z celého filmu nejlepší.


Ten vlak!
Aneb co mě na Divergenci zvedalo z křesla a nutilo hlasitě se smát (případně plakat)? V ději byly díry. Obrovské nepřehlédnutelné nelogičnost, kvůli kterým by se něco takového se skutečném světě dávno zhroutilo.
Začíná to už systémem frakcí. Nečetla jsem knihu, takže nevím, jak uvěřitelně to v ní bylo podáno, ve filmu to nicméně vyznívá dosti vachrlatě.
Třeba Neohrožení. Jsou policie, ano, ale koho před čím brání? V příběhu bylo řečeno, že udržují klid mezi odpadlíky - vyvrženci bez frakce. Ti ale, jak jsem pochopila, tvoří sotva zlomek společnosti. Je tam nějaký vnější nepřítel, proti kterému je třeba se bránit? Ne. Tak co tam potom přibližná pětina populace po většinu času dělá?
Stejně tak Odevzdaní, Trisina původní frakce. Pomáhají prý odpadlíkům. Co ale dělají kromě toho? Jaký užitek přinášejí společnosti? Existují jen proto, aby zachraňovali vyvrhele (které navíc vytváří sám systém)?
Všechno je tu zkrátka nefunkční, neodpovídající skutečnému světu a skutečným lidem. V realitě nemůžete z člověka separovat jenom jednu vlastnost a podle té ho nechat žít. Nebo můžete, ale musíte ho k tomu nutit násilím a stejně vám to časem selže. Tady to funguje, takže buď jsou ti lidé už ve své podstatě jiní než my, nebo je tohle sakra velký logický nedostatek.
Stejně tak mě strašně udivil výcvik u Neohrožených. Jde o frakci bojovníků, vyzdvihovanou vlastností je odvaha, členové se nesmí vzdávat, nesmí nikdy couvnout. Chápu, že u nich bude výcvik drsný, ale to, co ve filmu předváděli, byla obyčejná šikana. Navíc naprosto bezdůvodná - v jejím důsledku nebudou nováčci silnější a připravenější sloužit své frakci, ale polovina jich bude vyhozena, protože se na trenéra křivě podívali.
Poslední věc je spíš maličkost, ale krásně ilustruje, jak dostává v tomhle příběhu zdravý rozum na frak.
Chicagem jezdí vlak. Prostě jezdí. Ano, dává to vzniknout pěkným situacím, protože Neohrožení z něj v plné rychlosti vyskakují či naskakují, ale zároveň je to kravina na entou. Kdo ho řídí? Jestliže má nějakou obsluhu, určitě by se divila, že jí vlakem cestují hledaní zločinci. Používají ho jenom Neohrožení, kteří do něj naskakují za jízdy tak nějak ze cviku, nebo je určen i pro ostatní, méně fyzicky zdatné? Proč v tom případě nikdy nezastaví? Proč se vždycky objeví zrovna ve chvíli, kdy ho hrdinové potřebují?
Z téhle rovnice mi vychází asi to, že postapokalyptickým Chicagem jezdí bezpilotní okružní linka. Proč v tom případě film končí tím, že vlak míří za město, do neobydlené divočiny?


Závěrem...
Musím říct, že to bylo zklamání. Divergence je natočená pěkně, s potenciálně zajímavým příběhem a slušnými herci, ale tak nějak podle mustru, navíc s hromadou logických chyb. Mám z ní pocit určité alegorie, možná ani nezamýšlené. Hlavní hrdinka dospívá, získává nezávislost, bouří se proti systému - tak trochu nepochopený puberťák. Odevzdanost je pro ni příliš svazující, jako pro toho typického puberťáka rodina a rodičovský dozor, naopak Neohroženost znamená vrstevníky, stejně nezodpovědné a ochotné se proti všemu bouřit.
I když je to tisíckrát omílané téma, mohlo být zpracováno slušně. Jak jsem slyšela, knižní Divergence je dobrá, udělat to tedy šlo. Škoda, že se film drží osvědčené předlohy, nepřináší nic nového a sám sobě podkopává nohy hromadou logických kiksů...


Odkazy na obrázky se zobrazí po kliknutí. Tady najdete profil filmu s více informacemi.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 T. T. | Web | 9. května 2014 v 13:21 | Reagovat

DO kina jsem šla s tím, že se o filmu hodně mluví a že chci vědět jestli právem a musím říct, že mě se film líbil a zaujal mě, ano možná tam byli, jak píšeš "díry v ději", ale jsou i hůř natočené filmy.

2 Majkelina Majkelina | 9. května 2014 v 22:11 | Reagovat

Ahojky :)
V tomto komentáři se musím stavit do opozice. Já mám totiž Divergenci neskutečně ráda. Film jsem viděla. Sice mě ničím vyloženě neuchvátil, ale ani nezklamal.
Nejdříve se zastanu Tris. Nikdy se netvářila jako "hodná holka". Pokud sis všimla, už od začátku jednala proti své frakci (odevzdanosti). Jen bylo vidět, že je naučená to v sobě potlačovat. V neohroženosti jí však pomalu narůstá sebevědomí a vidí, že je schopná si své názory obhájit. Ostatně nic neobvyklého pro puberťáka. Naopak bych její charakter pochválila, jelikož změny se dějí velice pomalu a člověk si to úplně neuvědomuje. Plný rozsah je vidět až na konci v kontrastu s jejím otcem a bratrem.
Systém frakcí? Ve filmu to bylo naznačeno, ale zřejmě ne tak jasně jako v knize. Celá trilogie totiž poukazuje právě na to, že systém frakcí nefunguje.  Jak říkáš, v realitě člověk nemůže projevovat jen jednu vlastnost. Pokud bych filmu něco vytkla, tak je to nevysvětlení role odpadlíků. Jejich význam byl totiž naznačen jen ve výcviku u neohrožených (ti, kdo nebudou dost dobří k odpadlíkům "propadnou"). Zde totiž bylo ukázáno, že ti, kdo nedokázali projevovat především dominantní vlastnost frakce, byli ze společnosti vyloučeni. To jen potvrzuje tvůj názor, že frakce jde udržovat jen „násilím“. Na druhou stranu se o ně museli alespoň trochu starat, aby se jim nebouřili.
U vlaků s tebou ale souhlasím. :D Také mi přišlo divné, že všude okolo zuří boj a jim tam zrovna náhodou jede vlak. Někdo má prostě nehorázné štěstí.
Musíš si uvědomit, že i film plánuje pokračování. Předpokládám, že stejně jako u knihy, i zde bude ukázáno, co je za "hradbou" města až příště.
Jak říkám, já mám knihu ráda. A ve srovnání s Hunger games mi přijde film lepší. Jeho myšlenka sice není hluboká (pouze vyzdvihuje přirozené rysy člověka), ale rozhodně není tak krutý a degenerativní.
Majkelina :)

3 Ilía Ilía | E-mail | Web | 10. května 2014 v 14:16 | Reagovat

Tak teď s tebou musím rozhodně nesouhlasit. Recenzi neplánuju napsat, takže se ti tady můžu pěkně rozkecat :D
Zbožňuju ty knížky. A ten film překonal moje očekávání. Tak nějak jsem do kina šla s tím, že to bude jenom další slátanina... a vlastně ani nebyla. Nejspíš ten film ale patří k těm, které člověk prostě nepochopí, dokud si nepřečte knížku.
Tris nahoře obhájila už Majkelina, takže jdu rovnou dál. Ti odpadlíci. Nechci nějak spoilerovat, ale tady to prostě jinak nejde. V knize se Tris poprvé, když přišla k Neohroženým, pozastavovala nad tím, že tam nejsou žádní staří lidé. Ani mi nedošlo, že to ve filmu vůbec nezmínili, dokud jsi to tady nevyzdvihla. Později se zjistí, že když jsi prostě moc starý, tak tě Neohrožení jednoduše vykopnou. SPOILER: Tím pádem je Odpadlíků mnohem víc než si myslíš. (ale to se dozvíš až ve dvojce)
Potom je tu výcvik Neohrožených. V knize se Tris od své matky dozvěděla, že nejasný výsledek mělo rozhodně mnohem víc dětí než jen ona. A pokud se to všechno muselo zadat do počítače ručně, tak si toho někdo musel všimnout. Tím se dostávám k tomu novému režimu a novým pravidlům, o kterých mluvil Eric.
A ten vlak v knížce projížděl snad každých deset minut, takže to snad ani takové štěstí nebylo.
Sečteno a podtrženo, Divergence je asi jediný film, u kterého jsem ráda, že jsem si nejdříve  přečetla knihu. Potom se totiž nepozastavuji nad tady těmihle detaily a všechno se mi v hlavě automaticky dává dohromady. :D

4 Eamane Eamane | Web | 11. května 2014 v 11:31 | Reagovat

Já jsem neviděla ani film a knihu jsem také nečetla. Celý ten "humbuk" kolem knih a filmu mě totiž slušně odradil a já vůbec nemám zájem knihy číst :)

5 MaddyHarry MaddyHarry | Web | 13. května 2014 v 10:39 | Reagovat

Já si film docela užil. Dal bych mu tak 4 z 5. To hlavně protože, když jsem na to šel nic jsem od toho nečekal. Kdybych čekal nějaký velký 'boom' asi bych z kina odcházel naštvaný.
Hlavní herečka.. je jak Bella (Kristen Steward) z Twilightu - furt stále stejná mimika... :-?  utrpení koukat. [:tired:]
Ale já si to užíval i díky Kate Winslet, která tam moc nebyla (a i přesto, že byla moc strojená) jsme si ji užíval.

6 Proby Proby | Web | 13. května 2014 v 11:03 | Reagovat

Já jsem na ten film šla jako na něco z mála, co mě zaujalo a na něco, co by po dlouhé době mohlo být slušným důvodem jít do kina.
Nečetla jsem ho,ale film se mi líbil a myslím, že Elliein hlas a hudba tomu dodávaly jen slušnou atmosféru :))

7 Alepmpr Alepmpr | E-mail | Web | 13. května 2014 v 11:16 | Reagovat

Musím s tebou naprosto souhlasit. Na trailer k filmu jsem narazila už někdy na podzim a řekla jsem si: "Hmm, to vypadá dobře." A tak jsem nemeškala a sehnala si knižní předlohu. A ouvej. Ono to totiž nefunguje ani v té knížce. Byla jsem tak neuvěřitelně zklamaná, že něco takového se mi už dlouho s žádnou knížkou nestalo. Dlouho jsem se rozhodovala, jestli půjdu do kina, nebo radši ne. Nakonec jsem šla s dvěma kamarády a kamarádkou. No... Kamarádka se do toho celého okamžitě zamilovala. A pak jsme tam byli my tři, kteří jsme na to nevěřícně čučeli a říkali si, že to snad nemyslí vážně. Efekty pěkné, celkově to bylo dobře natočené. Ale ten příběh... To prostě nejde. Navíc, když postavy dodržují striktně dva výrazy - "hele, takhle se tvářím většinu filmu" a "teď jsem hrozně překvapená/naštvaná, a nikdo mi to nevěří" a Čtyřka má ještě jeden výraz "vrtali se mi v mozku a chci tě zabít" - zkrátka ze špatné předlohy asi dobrý film neuděláš.
Sečteno a podtrženo - další knihy číst nebudu (i když jsem to zkusila a dostala jsem se asi na dvacátou stránku), na filmy do kina taky nepůjdu, to si je radši "nakoupím na ulozto". Možná už jsem na takovéhle věci moc stará, ale vážně nepochopím, jak ty knihy mohly dostat různá ocenění, o kterých jsem si přečetla na internetu. Já bych to doporučila tak do 13 let a pak jenom na vlastní nebezpečí.
Vím, že jsem v menšině, protože drtivá většina populace ty knihy neuvěřitelně žere. Jenže jediné, co dělá ten film snesitelným, je docela pěkný herec, a to bohužel nestačí. :-(

8 LoveShy LoveShy | E-mail | Web | 13. května 2014 v 13:29 | Reagovat

Knížku jsem četla asi před dvěma měsíci, protože se o ní dost mluvilo a já mám strašně ráda distopii. Ukořistila jsem ji v knihovně, jinak je pořád vypůjčená a začetla jsem se. Četla se mi dobře a zaujala mě, ale ty díry v ději mě neskutečně vytáčejí. Nervuje mě, že je tam zmíněné jen to Chicago a zbytek světa jako by nebyl. Uvnitř města obehnaného zdí a ploty všechno perfektně funguje, jako jeden malý smrsklý svět.. no.. do toho vybrat si jednu dominantní vlastnost, autorka asi zamýšlela, že lidé budou mít opravdu předpoklad tíhnout jen k jedné. Taky by mě zajímalo, jaký úděl má každá frakce.. dobře tak sečtelí pořád něco vymýšlejí a zkoumají, mírumilovní se starají o zemědělství, ale na základě tohoto by společnost fungovat nemohla. Co dělají upřímní, chodí mezi sebou a říkaj si co je navzájem na sobě sere? :D Ne pardon, je to fakt nedomyšlený a mě to fakt vytáčí. I ty vlaky, jak zmiňuješ, očividně jimi jezdí jen neohrožení, protože nikdo jiný by na ně nezvládl naskočit a řekla bych, že jestli je někdo řídí nebo ne - tím se autorka taky nezabývala. Podle mě na hodně věcí i zapomněla, mě se to často stává když píšu - mám v hlavě svou vizi a nedojde mi, že ostatní budou přemýšlet nad různými detaily, které mi nedojdou. Trochu mi vadí i zápletka, je to trochu rozcajdaný a film to hodně osekal, dalo se to udělat hlavně na jednu knížku, nevim co je to teď za trend s těma trilogiema (jo, money money, vim). Tris mi vadí v knížce, nemám ráda když se z původně slabé jemné dívenky stane statečná neohrožená silačka. Nevěřím tomu, je to takový divný.. a ani mi není sympatická. Ve filmu mi vadí míň, ale i tak. Tobias je fajn, mám ráda že je tajemnej a hodně toho v sobě ukrývá, ale vadí mi, že se strašně předvídatelně do Tris zabouchnul a že tak rychle skončej spolu. Je to takovej tahák na čtenářky stejně jako Twilight - ooo dokonalý krásný chytrý Edward se zamiluje do OBYČEJNÝ NUDNÝ HOLKY, tak to je NĚCO! A tady je to podaný tak jakože ČTYŘKA VIDÍ V TRIS NĚCO VÍC než se na první pohled zdá.. je to takový moc rychlý mezi nima. Mnohem raději mám Hunger Games, společnost je víc domyšlená i s historií co se stalo, s vedením společnosti, každý kraj tam má svou úlohu, prostředí je podané logičtěji a postavy jsou uvěřitelnější - věřím Katniss její charakter, její minulost, její sílu. Věřím i lovestory - Katniss&Gale, Katniss&Peeta, je to sympatičtější s víc "ze života", ne jako Tris se podívá Tobiasovi do očí, on ji a za půl hodiny se líbaj :D. To jsem ze zase rozkecala :D. Uzavřela bych to tím, že už asi dva týdny nosím v kabelce Rezistenci (2. díl) a nějak se do toho nemůžu začíst, už mě to nějak nebere. Mohlo to vážně klidně skončit jedničkou, protože ji autorka neukončila nějak, abych toužila po tom číst dál. Mohla nechat některé postavy žít, nechat je jakože ztracené, odloučit Tris a Čtyřku.. něco napínavýho, abych to dál hltala. Takle je každej mrtvej, oni dva spolu, tak ať si dál žijou, už je mi to trochu jedno...

9 YumeOokami YumeOokami | E-mail | Web | 13. května 2014 v 16:05 | Reagovat

Já jsem ten den byla na Divergenci a Transcendence. Díky tomu jsem měla nějaké protipóly, v Divergenci mě vlastně nakonec bavil ten pubertální děj, najivita a i ty chyby. Bylo to tím dost odlehčené, sem tam vtip. Protože Transcendence má super nápad, spoustu myšlenek, dobrý herecký výkon ale člověk si trochu kouše nehty nudou. Ačkoliv lidi co žerou techniku a IT museli slintat blahem.

10 Austin153 Austin153 | E-mail | Web | 13. května 2014 v 17:04 | Reagovat

ja tu knihu milujem :-D
určite si stihnem aj film :D

11 Raely Raely | Web | 13. května 2014 v 17:07 | Reagovat

Zajímavá recenze.
Hned na začátku s kritikou Tris nesouhlasím, myslím si, že někteří lidé mohou mít svůj názor "potichu" a pořád vypadat hodně, nemusí jej za každou stranu křičet všude kolem, ale když přijde do tuhého, postaví se za něj.
S mezerami v ději máš pravdu, celkově to působí nerealisticky. A taky vůbec nebylo řečeno, kde se děj odehrává a co je sakra za těma hradbama. Aspoň ne ve filmu.
No ale i přesto se mi to líbilo, energie  po tom byla super a to je důležité :D

12 Janiss Janiss | Web | 13. května 2014 v 17:25 | Reagovat

U tebe je problém ten (nemyslím to jako vezlém), žes knihu nečetla. Proto jsou tam pro tebe díry. Na druhou stranu beru to, že i pro nečtenáře by měl ten film jistým určitým způsobem vysvětlit nějaké ty základnosti, jak frakce, tak před kým Neohrožení chrání město, tak ten vlak, který ano je symbolem Neohroženosti.
Každopádně já mám knihy ráda, film mě nadchl, ale jo beru to, že pro nečtenáře to nemuselo být tak působivé jako pro čtenáře :)

13 Anonym Anonym | 13. května 2014 v 17:39 | Reagovat

Souhlasím s tebou:).Knihu jsem četla jen pár stránek od kamarádky ,ale nějak mě to nevzalo tady ten systém frakcí mi přišel celý nějaký podivný.Nakonec jsem se rozhodla jít do kina a film pro mě byl obrovským zklamáním.Jediné co se mi líbilo byla hlavní hrdinka.Jinak jsem z kina odešla otrávená:/škoda no
Někdo mi říkal ,že ten film se vyrovná Hunger games což asi nikdy nepochopím:D

14 Calla Calla | Web | 13. května 2014 v 19:13 | Reagovat

Já si film zamilovala a to jsem  knihy četla dvakrát. Ale ráda bych se vyjádřila k tomu co jsi napsala. SPOILERY! Ono... Kdyby jsi četla knihu ( nebo spíš si počkala na druhý díl filmu) tak zjistíš že odpadlíků je stejně možná i více než ostatních lidí potom by ses taky dozvěděla že systém padne. S tím vlakem... Je to z budoucnosti takže může jezdit sám a s výcvikem... Eric spolupracoval se sečtělými takže dělal všechno pro to aby odhalil divergentní a taky je to debakl takže... XD

15 madeline madeline | 13. května 2014 v 19:34 | Reagovat

Film jsem sice neviděla,  ale zato jsem četla všechny 4 díly knihy, a mohu potvrdit,  že v knížce systém frakcí ani Trisina přehnaná odvaha a nevinnost takhle nedomšleně nepůsobí :) Všechno je tam dle mého názoru dobře vysvětleno a propojeno a rozhodně doporučuji si knihy přečíst :)

16 Velvet Velvet | Web | 13. května 2014 v 19:42 | Reagovat

Film jsem neviděla, alee knížka mne taky moc nevzala, takže od filmu nic neočekávám. Celkový nápad možná dobrý, ale přišlo mi to nepromyšlené někdy přehnané a často nudné. Takže věřím že film, ve kterém se určitě snaží celkovou zápletku ještě zjednodušit aby se vlezli do omezeného času, se objeví do očí bijící nesrovnalosti.

17 Damie Damie | 13. května 2014 v 19:46 | Reagovat

Ako tu už viacerí spomínali, chybou je, že si nečítala knihy. Alebo by som to ani možno nenazvala chybou. Skor to, že nemožeš chcieť, aby ti všetko ozrejmili hneď v prvej časti trilógie... čo by potom bolo v tých ďalších? Nikto zatiaľ nemože s istotou povedať, čo dajú a čo nie do ďalších častí, ale v jednotke v knihe tiež nebolo všetko jasné. V podstate druhá časť bola venovaná Neprízorným (inak Odpadlíkom) a tretia časť je venovaná tomu, aby vysvetlila ako celý ten systém funguje (resp. nefunguje) a čo je jeho účelom. Táto trilógia nemá žiadne logické chyby (Ako by to aj bolo možné, keď sú to momentálne najpredávanejšie a najobľúbenejšie knihy. Ak by tam boli logické chyby, ľudia by to radi nemali), len nie všetky sú UŽ vysvetlené, takže na ne treba počkať a nie vysmiať ich :) Veď predsa aj v samotnom Harrym Potterovi sme hneď od začiatku nevedeli o horcruxoch :)

18 Neznámá Neznámá | E-mail | Web | 13. května 2014 v 20:17 | Reagovat

[2]: A tohle na fanoušcích miluju! Vždy si dokážou obhájit svůj milovaný příběh a tak by to mělo být :-). Jinak tvá recenze, Hunter... mno, lepší k ní nic nepsat, nerada bych začala psát o... chach, vážně nic :-).

19 Majkelina Majkelina | 13. května 2014 v 20:44 | Reagovat

Ahojky :)
[18]:Nezapírám, že jsem fanoušek :D , ale těch "děr v ději" (jak o nich všichni píšou) jsem si vážně nevšimla. Negativní reakce mě překvapila. Ale možná je to opravdu tím, že jsem vypla mozek. :-?
Majkelina :)

20 Noreen Noreen | Web | 13. května 2014 v 21:03 | Reagovat

Patřím mezi skupinu, které se film líbil, takže s tebou příliš nesouhlasím. Je sice pravda, že bez přečtení knihy člověk něco nemusí pochopit (sama sem ji četla až poté, co jsem shlédla film), ale není to tak závratné.
Tris je puberťačka a ti jsou přirozeně impulsivní. Je tedy docela normální, že jednou za čas vyletí, když se jí něco nelíbí :-)
K systému frakcí...tady to místy pokulhává i v knize, to musím uznat (myslím ale, že jejich nefunkčnosti jsou věnovány další knihy). Ale s tím, jak se ptáš, co dělají Odevzdaní jiného, než že se starají o odpadlíky... no, oni tak nějak vedou celé město. Jsou v nějaké té radě, ve vedení. Jejich nesobeckost jim tohle místo vysloužila, protože se předpokládá, že je nikdo nemůže podplatit a tak budou spravedliví.
Jinak je to ale u upřímných :D U těch opravdu nevím, co přesně dělají :D (upřímně mi to je ale jedno).
Šikana v Neohroženosti se dá předpokládat, protože Erick dělá pro Sečtělé a pomáhá jim dostat Divergentní jedince. Taky je krapet zamindrákovanej, tudíž si to vylívá na nováčcích. Navíc ve filmu je přímo řečeno, že jsou 'nová pravidla', což by jednoho napadlo, že jde o nějakou lumpárnu :-)
Poslední věc, ke které se zmíním je vlak. Ve filmu to není, to je fakt, ale v knize je jasně psáno, že ho řídí nějaký šťastlivec z odpadlíků (ti totiž dostávají samá podřadná zaměstnání) a ten rozhodně neví, kdo je zločinec a kdo ne. Je rád, že má práci..

Po přečtení některých komentářů mám pocit, že ti co tvrdí, že knihu četli, ji ve skutečnosti nečetli. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč to o tom řízení vlaku nevědí...

21 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 13. května 2014 v 21:24 | Reagovat

N onen film jsem šla s kamarádkami neboť potřebuji čas od času za kulturou a nezkejsnout u Petrarky či Shakespearovských šíleností jako je například Titus Antigonus :D
No nic, nejsem nadšená fanynka "young adult" četby (nebo jak se tomu říká, teď mi to nemyslí) spíš její skeptická odpůrkyně, ale co bych pro své přátelé a vlastní společenský život neudělala? :-P  Šla jsem a celou dobu mě to nutilo smát se. Sice jsem knihu nečetla, jako ostatní, které se uculovaly nad drobnými špatně vyřešenými nuancemi, co se ve filmu objevily. Tris mě nudila a občas i štvala, byla stejná jako ostatní hrdinky v podobných knihách, co jsem přečetla jen tak náhodou). Jop, ten vlak byl divnej. Osobně se mi ale nejvíc zvedaly koutky nahoru ze Čtyřky. Zjistila jsem, že dle knihy se má jeho věk pohybovat mezi 18-20 a mě tak přišel, že mu muselo být skoro třicet (nic proti, hezkej byl dost), takže ty scény s Tris jsem musela komentovat, že to působí značně pedofilně... ale to jsem celá já :-D toho si nevšímejte.
Zajímalo by mě, kdyby jednou nějaká mladá spisovatelka, co píše pro mladé knihy tohoto typu, napsala knížku o citlivé hrdince, zničujícím systému a sexy hlavní mužskou postavou bez toho aby tam mezi hrdinkou byl nějaký milostný vztah. Možná bych si to ze zvědavosti přečetla.
Hezká recenze a dobrá konstruktivní kritika :-D

22 Kera Kera | Web | 13. května 2014 v 21:41 | Reagovat

asi to tu už niekde je ale napíšem to znovu. Film sa ešte len chystám si pozrieť ale chyby ktoré si popisovala v knihe skoro neboli. Neohrození strážili hranice kvôli čomu sa vysvetľuje v trojke, bezprizorných -vyvrhelov- bolo v knihe veľmi veľa :D tá šikana začala až po tom čo sa do vedenia neohrozenosti dostal Eric "záporák" a pod. A vlak som tiež moc nepochopila ale celkovo  bolo v knihe vysvetlené skoro všetko.

23 Sabaqeen Sabaqeen | 13. května 2014 v 22:06 | Reagovat

Zapomnělo se tady na jedno významné plus, a to sice že oba hlavní hrdinové měli moc pěknej zadek :D

24 Domča Domča | Web | 13. května 2014 v 22:15 | Reagovat

Bohuzel s tebou nemuzu souhlasit.
1) Jak uz nekdorikal nade mnou, tvuj problem je, ze si necetla knizky. Tam mas vsechno vysvetleny.
2) Tris si taky nepopsala uplne nejlip. Ve filmu ti to tak mozna pripadalo, ale to si ho asi nepochopila. :-(
3) Jeanine je super postava, nenechala se potupne porazit Tris a hraje malo , protoze neni az tak dulezita ( v prvnim dile)
Plusy filmu....
:D  :D :D
1) Four je naprosto sexy herec
2) V knize vystupuje i Uriah (ten by se ti mozna mohl libit) a tej je taky super. Naprosto super.
3) ZKUS SI PRECIST TY KNIHY A NECH SE VTAHNOUT DO TOHO DEJE. PAK SE ZNOVU PODIVEJ NA FILM (zkoukni.to.cz) A NAPIS NOVOU RECENZI. :-)

25 Cath Cath | Web | 13. května 2014 v 22:25 | Reagovat

Autor recenzie očividne tomu nepochopil. Knihu som čítala a film som videla a musím uznať, že oproti knihe naozaj trochu chaotický a nejasný, ale rozhodne sa z neho dá pochopiť aspoň to, čo treba. V prvom rade by autor mal opraviť chyby v deji, ktoré sa v článku vyskytli. Napríklad, neviem ako si autor predstavuje ľudí bez frakcie, tzv. bezprizorných, ale rozhodne to nie sú "houmlesáci", akých možno vidieť na slovenských a českých uliciach. Ak by som ich mala prirovnať k niečomu z reálneho sveta, sú to ako ľudia, čo neurobili maturitu, len majú trocha drsnejšie podmienky. Sú to ľudia, ktorí neprešli skúškou do frakcie alebo ich z nejakých dôvodov z frakcie vyhodili. Žijú v chatrčiach v chudobnej štvrti, nosia obnosené šaty pochádzajúce z rôznych frakcií, ktoré im dodávajú ľudia z Sebazaprenia, čiže "odevzdalí" (čo nie je jediná náplň ich práce) a bezprizorní takisto pracujú, len majú podradné práce, ktoré jednoducho nikto iný nechce. Napr. vodiči autobusov alebo aj rušňovodiči vlakov, ktoré sa podľa autora len tak bezcieľne prechádzajú po meste. Takisto sa autor chybne domnieva, že sebazaprení (odevzdalí) a neohrození nemajú nič iné na práci, ak to, čo je opísané v článku (pričom hneď na začiatku filmu sa hovorilo, že "odevzdalým" je zverená vláda). Tak treba trochu rozmýšľať, pretože, to že vo filme nie je opísaný žiadny zločin alebo, tam nevidno žiadneho rušňovodiča, neznamená, že tam nie sú. Nebudem opravovať všetky chyby, lebo ich tam je fakt hojne. Tiež musím spomenúť, že autor dosť zle pochopil význam a myslenie hlavných postáv. V nadpise je "když si rozum vezme volno", no mám pocit, že jediný rozum, ktorý si vzal voľno je ten autorov.

26 Slečna Tolstojová Slečna Tolstojová | Web | 14. května 2014 v 6:46 | Reagovat

Já na rozdíl od některých výše komentujících jsem knihu četla a všechny ty nelogičnosti, které jsi popsala, a možná ještě některé další tam jsou, nejsou vysvětlené. Jediné, co vysvětlené je, je důvod, proč systém funguje, i když lidé mohou žít jen s jedinou vlastností, ale to až v posledním díle. Vlaky jezdí nelogicky bez jakékoli příčiny, Tris je blbá, Čtyřka je obyčejný, tuctový rádoby hrdina, kterého všichni milují atp. Musím říct, že když mám srovnat knihu a film, přijde mi ten film dokonce lepší, protože je kratší (čti nemusíš se tak dlouho trápit) a vypadá daleko líp. ale to je jen můj názor a jak jsem tak prolétala očima komentáře, tak jsem asi jediná. CO už.

27 Bonnie Galactic Bonnie Galactic | E-mail | Web | 14. května 2014 v 8:51 | Reagovat

No divila by ses, ale v knize je to opravdu celé lépe vysvětlené, nebo záleží jak to pochopíš. Ale vůbec se nedivím, že ti film přišel nelogický, sice jsem ho ještě neviděla, ale umím si o představit.

Každopádně včera jsem se v půlce knihy rozhodla, že už mě to nebaví, a že se na to dokoukám ve filmu.

Přečtěte si Hunger Games, tohle je blbost, ani vás to nevtáhne do děje.

28 Vatara Vatara | Web | 14. května 2014 v 14:04 | Reagovat

ja jsem film neviděla, ale co jsem četla v tvé recenzi tak na všechny otázky podle mě dostaneš odpověď v pozdějších dílech, nebo v knížce rozhodně určitě jsou

29 Amanda Amanda | Web | 14. května 2014 v 14:48 | Reagovat

Mno, musím uznat, že jsem o tom takhle nikdy nepřemýšlela, já jsem pouze četla knihu, a to docela dávno, jen 1. díl, s tím, že mě to asi neoslovilo natolik, abych četla další.

Film jsem ještě neviděla, ale kamarádky na  něj byly v kině, a že se to prý povedlo...Mno nevím, mě osobně se ani moc nelíbí ztvárnění hlavních hrdinů.

Jinak skvělá recenze! A byla jsem mile překvapena, když jsem tvůj blog viděla na Blogu dne. :)

30 Neznámá Neznámá | E-mail | Web | 14. května 2014 v 16:23 | Reagovat

[19]: Tak jsem to nemyslela, já mám tuhle trilogii od Rothový taky moc ráda a celý film jsem si jen držela kolena u brady a... no, jako fanoušek to jistě znáš :-). S těmi děrami to taky nechápu a leč jsem se narodila jako puntičkářský hnidopich, takhle hluboko, jako ostatní, bych se v tom vážně nehloubala. To jen někdo nemá co jiného na práci, než hanit nový film, co se někomu líbí :-).

31 Lady≈Claire Lady≈Claire | E-mail | Web | 14. května 2014 v 17:25 | Reagovat

Tak třeba odevzdanost měla za úkol správu města :-)
Ale jinak s tebou naprosto souhlasím, tenhle příběh je epigon jak prase a nemá to hlavu ani patu. :-!  :-!  :-!

32 EgoGirl EgoGirl | E-mail | Web | 14. května 2014 v 19:10 | Reagovat

Áno, mě osobně uchvátilo Hunger Games (kniha je 100x lepší než film). Nechápu jak někdo může srovnávat HG a Divergence. To je jak porovnávat Danielu Steel a Jane Austen, katastrofa.

Mimochodem ten herec je k nakousnutí.

33 Milovnice Divergence! <33 :33 :DD ;)) Milovnice Divergence! <33 :33 :DD ;)) | 14. května 2014 v 19:45 | Reagovat

Souhlasím :)) SKORO se vším ;)) až na to, že pro mě byla Divergence ať už film či kniha bezchybná :)) <33 a s tim vlakem no, ale to je ve spoustu filmech to štěstí...[2]:

34 Laura Laura | Web | 14. května 2014 v 21:04 | Reagovat

Ahoj, možná by sis měla přečíst knihu, protože tam je vše vysvětlené. Například to, že nebrání Chicago před odpadlíky, ale udržují hranice města s okolím nedotčené. To, proč to dělají je vysvětleno až v posledním díle. Potom v druhém díle vlastně zjistíš, že odpadlíků tak málo není. Pak Odevzdanost řídí město. Nedají se uplatit, tudíž jsou ve vládě. Dál taky to s tím nedostatkem s vlakem, je to to, že vlak je tam něco jako naše MHD a jezdí za město kam? No to je právě v posledním dílu a řídí ho odpadlíci a ti nejsou se zákonem zrovna velcí kamarádi. No, metro taky jezdí často, tak proč vlak nemůže? A ještě... je to stejné jako, pro u nás tramvaj zastavuje? Tak proč u nich nezastavuje? :-) Teda mně se film taky nějak moc nelíbil. Ty postavy jsou úplně jiný, ale kniha je úplně o něčem jiném!

35 Lucy Lillianne Lucy Lillianne | E-mail | Web | 15. května 2014 v 8:44 | Reagovat

souhlasim, clovek vsechny ty veci chape, kdyz si precte celou trilogii, ty co to necetli, nemuzou mit z filmu ten pravy zazitek a pochopeni pro nej...
mimo to, vlak nemuze jezdit za hranice mesta, kdyz za hranice nesmi nikdo chodit a nikdo nemsi odejit z mesta, proc frakce funguji se dozvime az ve treti knize...
a proc je trener sikanista? protoze je to masochistickej parchant... :-)

36 the-hunter the-hunter | Web | 17. května 2014 v 20:12 | Reagovat

Moc děkuju za všechny komentáře; jsem mile překvapená, s jakými slohovkami si někteří dali práci :-).
Musím říct, že knihu si určitě přečtu - minimálně mě zajímá, jak to vlastně doopravdy je s těmi (ne)funkčními frakcemi. Na druhou stranu si ale myslím, že byť je film natočen podle knihy, měl by samostatně fungujícím dílem, by ho pochopit i ten, kdo pochopitelným i pro ty, kteří knihu nečetli - to se podle mě v tomhle případě nestalo, proto to negativní hodnocení.

37 rpgdivergent rpgdivergent | Web | 23. června 2014 v 15:37 | Reagovat

----•○•----- New York v časech divergence, uzavřený -za hradbami čeká možná právě na vás. Můžete být studenti, občané, nebo dokonce velitelé jedné z pěti frakcí. Založte si rodinu, mějte úspěšnou kariéru, nebo se naplno oddejte povinnostem vaší frakce. Zaregistrujte se, zjistěte své předpoklady a začněte hrát v několika z našich RPG místností. Nejdřív frakce-potom krev... nečekej a klikni -----> http://rpgdivergent.blog.cz -----•○•-----

38 PadL PadL | 25. srpna 2014 v 21:44 | Reagovat

Milá děvo, příště, až půjdete na nějaký film,tak u něj hlavně nespěte, když o něm pak chcete napsat recenzi :-D
Nejprve co se neohrožených týče. Když jeli vlakem k velké zdi, tak jim jasně říkal, že už je za zdí léta klid, ale nikdo neví co tam je a proto mají tak tvrdý výcvik. Vlak nepoužívají jen oni, ale používají jej také k zásobování a ne jednou jsem viděl jak stojí, když do něj nastupovali. To, že je tam tak tvrdě cvičili, mělo hlavně odstranit ty co na to nemají vč. toho, že byla pravidla změněna nejspíš kvůli té akci od sečtělých.
Odevzdaní pomáhají všem ne jen odpadlíkům a navíc to celé řídili ;-)
Podle mě by to fungovat i mohlo, jenže.... Jak bylo ve filmu několikrát řečeno "lidská povaha ten systém ničí" a to jak ti solidární, tak především ti co touží po moci (sečtělý). Divergentní tento systém ohrožují, protože je nedokáží kontrolovat.
Poslední připomínka k divergenci a co to vlastně je. V psychologii se myšlení dělí na dva základní druhy. Konvergence (sbíhavost - lidé se většinou řídí stereotypy a nemají potřebu cokoli měnit či vymýšlet nové postupy) a divergence (rozbíhavost - lidé s touto myslí se spoléhají hlavně na sebe a na svůj úsudek, snaží se na věci koukat z jiných směrů a řešit je chtějí po svém tzv. tvořivé myšlení)

S prominutím, ale tato recenze je brak plný omylů.

39 PadL PadL | 25. srpna 2014 v 22:07 | Reagovat

Ještě doplňuji, že jsem nečetl knížku a až do nedávna jsem o tom filmu ani nevěděl. Proč se mi ten film líbil? Protože jsem se v něm viděl. Viděl jsem přesně to zaškatulkování, o které se snaží už teď, ale lidé si toho nevšímají. V příběhu to aspoň netají.
Je to příběh, který je je v blízké budoucnosti dost reálný a tím nemyslím nějakou love story, kvůli tomu se mi ani ten film nelíbil :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama