Proč nemám ráda reklamy na knihy?

19. dubna 2018 v 13:50 | Hunter |  Úvahy o nesmrtelnosti chrousta
Patřím k tomu druhu lidí, kteří dokážou v knihkupectví strávit dlouhé hodiny, utratit za knihy obnos rovnající se ročnímu HDP menší rozvojové země a nejšťastnější jsou, když můžou rozčilovat prodavačky tím, že půl hodiny jen tak listují knížkou, kterou si nakonec stejně nekoupí, ale stihnou z ní už v obchodě půlku přečíst. Přesto je pro mě každá návštěva knihkupectví zároveň tak trochu výprava do Mordoru.


Proč to? Inu, jsem možná staromódní, ale jestli mi něco dokáže spolehlivě zvednout tlak, jsou to reklamy na knihy vytvářené ve stylu reklam na prací prášek. A musím smutně podotknout, že v posledních letech se to jimi v jakémkoliv větším knihkupectví jen hemží.
Jen si to vezměte: přicházíte a už zdálky vás praští do očí dva nebo tři poutače, slibující strhující napětí při čtení té či oné detektivky, gurmánský orgasmus z nejnovější kuchařky a tři autogramiády se světoznámými autory bestovních celerů X, Y a Z. Vejdete dovnitř a je to v bleděmodrém to samé:
"Přečtěte si nejnovější román Johna Smithe, legendárního autora, o němž jste nikdy v životě neslyšeli!"
"Vychází dvacátý díl detektivní série, která je zaručeně ta úplně nejlepší na světě a po jejím přečtení okamžitě zapomenete, o čem byla!"
"A navíc můžete využít naší skvělé nabídky tři braky za cenu dvou!"
Když člověk prochází kolem těch stohů potištěného papíru, ze kterých by polovině bylo lépe, kdyby zůstala býti stromy, je mu z toho trochu smutno. Copak už nejsou knihy nic lepšího než spotřební zboží, které konzumujeme stejně masově a bezmyšlenkovitě jako fast-food nebo televizi?
Ony ty reklamy mají samozřejmě svůj zcela přirozený a vlastně docela nevinný důvod. Jako ekonom v zácviku bych to vyjádřila následovně: za vším hledej nabídku a poptávku. V očích knihkupce je kniha především zboží, jehož prodejem se živí, stejně jako by se mohl živit prodejem vysavačů či krémů proti vráskám. Čím víc prodaných knih, tím spokojenější knihkupec (a více lidí zaměstnaných v knižním průmyslu a více peněz odvedených na daních, takže by vlastně měla být spokojená celá společnost). A jelikož žijeme ve světě volného trhu a co nemá dobrou reklamu, to jako by nebylo, je jasné, že dotyčný knihkupec se bude velmi snažit, aby se zrovna jeho podnikání dařilo. Jednoduše byznys jako každý jiný.
Vede to ovšem k poměrně smutné skutečnosti, že z knížek se stává spotřební zboží, propagované podobným způsobem jako ty vysavače nebo krémy na vrásky - a podobně jako u nich se začíná více hledět na pěkný obal a celou tu propagační pohádku okolo, než na výrobek (tedy příběh) samotný.
Prostor a propagaci dostane to, co se dobře prodává - tedy produkty jednoduché, nenáročné, masové. Vždyť jak jinak si lze vysvětlit, že potvornosti jako young adult dystopie, "mrazivé" detektivky opakující stále dokola to samé téma a erotické romány, u kterých zápletku odhadnete už po přečtení anotace, najdete v obchodech v celých horách, vyskočí na vás z titulky každého čtenářského katalogu a plakáty na ně svítí z knihkupectví přes půlku ulice, zatímco knih, které by vás přinutily se zamyslet, rozesmát a rozplakat zároveň (a vůbec nezáleží, jestli si říkají fantasy, psychologický nebo historický román - v kterémkoliv žánru můžete napsat převratné dílo i hloupoučký brak), je jako šafránu a člověk aby je hledat s detektivní lupou?
Je smutné si to přiznat, ale fenomén mcdonaldizace společnosti - tedy efektivní vytváření jednotných produktů v masovém měřítku - evidentně dorazil už i na knižní trh. A že se kvůli tomu z knih, posledního kreativního, nepředvídatelného a jedinečného útočiště lidského ducha, stává to samé, co ze zbytku světa - tedy bezduchá skořápka s načančaným obalem obklopená kruhem nadšeně halekajících reklamních manažerů? To už je zkrátka vedlejší příznak života v moderní společnosti. A jestliže se ti to, anachronický snílku, nelíbí, běž si stěžovat třeba do lampárny.
Nechci tím říkat, že by všechno, co se dneska vydá a dostane to dobrou reklamu, bylo brak. Nebo že by ty zákony nabídky a poptávky, o kterých jsem psala, byly dílo Satanovo a měli bychom se všichni vrátit na stromy. A zcela jistě existuje kupa autorů, nakladatelů i knihkupců, kteří své řemeslo dělají s láskou k dobrým příběhům a zásobují nás čtenáře zamyšleníhodnými příběhy. Svět není jenom černý.
Ovšem skutečnosti, že na knižním trhu probíhá stejný proces jako třeba na trhu filmovém a že knihy přestávají být tím, co nahlíží pod povrch, a naopak se stávají zdrojem jednoduché masové zábavy, se příliš popřít nedá. A ať už se na to dívám jako čtenář, nebo jako autor mající v plánu jednoho krásného dne přihodit na tu hromadu papíru svou vlastní knihu, není to zrovna příjemné pomyšlení.
Takže mě teď prosím omluvte, jdu si postěžovat do nejbližší lampárny…

Pro zvědavé: "mcdonaldizace" je sociologický termín definovaný Georgem Ritzem v knize The McDonaldization of Society z roku 1993. Tetička Wikipedie o něm má poměrně pěkný článek tady, anglicky pak tady.

(Fotografie je moje vlastní.)



 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Eliss Eliss | Web | 19. dubna 2018 v 15:11 | Reagovat

Reklamám na knihy nevěřím, vyberu si vždy podle svého instinktu, a většinou je správný 8-)

2 Auckes Auckes | 22. dubna 2018 v 11:30 | Reagovat

Kdy přesně podle tebe ty časy lepších knih byly? Co já si pamatuji značná část vydávaných knih byl brak který si vždy své čtenáře najde. Knihy pro zábavu se píší už od dob kdy polovina populace uměla číst.

Ale ano reklama bývá občas přehnaná ale nadsázka k ní zkrátka patří.

PS. Mluvit o přehnaném množství reklama na blogu který obsahuje reklamy trošku smrdí ironií.

3 the-hunter the-hunter | Web | 22. dubna 2018 v 14:50 | Reagovat

[2]: Braky se samozřejmě vydávaly a prodávaly vždycky. Ať si, taky je občas čtu. Co se ale dle mého mění, jsou způsoby, jakým jsou propagovány - a ten je čím dál hloupější a agresivnější.

PS: Nebrojím proti reklamám jako takovým. Navíc špatné reklamy na knihy jsou něco úplně jiného než reklamy na blogu. Díky nim je vůbec možné ten blog zadarmo provozovat.

4 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 23. dubna 2018 v 18:52 | Reagovat

Samozřejmě ve veřejných menších knihovnách s nižším rozpočtem jsou tyhle "reklamní knihy" (abych tu skupinu shrnula) první položkou, která do knihovny přijde (hned jak se na ni našetří). Protože i v knihovnách (veřejných) platí, že nabídka se přizpůsobuje poptávce. A protože v knihovnách nikdy není místa nazbyt, musí se často vyřazovat ty knihy, které jsou  "na obtíž". Takže jsem se párkrát stala svědkem, jak knihovna vyhodila ruské klasiky 19. století s precizními překlady jenom proto, že jenom zabírají místo a sedá na ně prach. Um... skončily u mně doma na poličce a vůbec mi nevadí to razítko "vyřazeno", kterým se honosí. Radši to nebudu dále rozvádět, jen dodám, že knihovnictví má čas od času velice blízko k popelářství, služba jako služba...

Jinak zpátky k reklamám, poslední dobou navštěvuju knihkupectví Dobrovský (chodím tam na komiksy) a nějak mě dostávají ty "trailery" na bestsellery. Oproti tomu jsou ty transparenty ve výlohách slabý odvar. Někdy u těch obrazovek stojím a směju se tomu jako magor. Nevím proč, vždycky mě to rozesměje, přijde mi to vždycky jako reklama na telenovely.

Technická- zkoušela jsem rozkliknout ty odkazy, které tam uvádíš(na konci článku), ale není to podsvícené. Samozřejmě jsem schopna si je najít sama, jen na to upozorňuji :) Anebo to je mým prohlížečem, může být.

5 the-hunter the-hunter | Web | 25. dubna 2018 v 11:43 | Reagovat

[4]: Trailery jsou taky kapitola sama pro sebe :D. I když, pokud se udělají dobře, může to být fajn způsob propagace. Viz třeba ten na první Mycelium, ten je dle mého perfektní:

https://www.youtube.com/watch?v=wNuWABdx1tY

A díky za upozornění na ty odkazy. Fakt tam chybí.

6 klavesnicetuka klavesnicetuka | E-mail | Web | 29. dubna 2018 v 21:35 | Reagovat

tohle mi vůbec nevadí, spíš si toho nevšímám...ale je fakt, že mě vždycky zarazí kolik knih má nálepku bestseller, snad každá druhá

7 Matthias Matthias | 30. dubna 2018 v 7:57 | Reagovat

Knihy jsou spotřební zboží

8 Atheira Atheira | Web | 30. dubna 2018 v 8:22 | Reagovat

Kdybys na to neupozornila, asi bych to nadále míjela jako neexistující. Opravdu. Asi to je i tím, že se pravidelně nepohybuju v žádném opravdu velkém městě, kde by na to bylo více prostoru a i knihkupectví větší, ale i když sem tam někde nějaký plakát je, jde úplně mimo mně. Až teď u tohohle článku mi fakt došlo, že na to vůbec nekoukám. :D

9 lissy-paolohn lissy-paolohn | E-mail | Web | 30. dubna 2018 v 13:25 | Reagovat

Přesně tak, těch knih je zkrátka strašně moc. A zdaleka ne všechny jsou kvalitní. Jakože, ráda si občas odpočinu u něčeho, u čeho člověk nemusí přemýšlet ale i to může být napsáno kvalitně, ne?

Taky bych chtěla napsat a vydat knihu, asi jako většina lidí (?), ale říkám si, má-li to vůbec smysl.

10 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 30. dubna 2018 v 14:54 | Reagovat

Mně to nijak nevadí. Není to tak dávno, co jsem teprve z poutače před knihkupectvím, které bych jinak nevšímavě minula, protože jsem mířila za konkrétním a úplně jiným cílem a neměla vyšetřený čas na brouzdání, zjistila, že vyšel další díl od mého oblíbeného autora z jeho série-nesérie. Jako někdo, kdo absolutně nesleduje žádné sociální sítě, nekouká na televizi a internet má ošetřený sérií adblocků, jsem do té doby o té nové knížce neměla tušení. Takhle jsem si ji koupila :D A pokud mě kniha na reklamě nebere, tak si toho nevšímám. Nebo když jdu vyloženě podívat se do knihkupectví (já tam chodím zabíjet čas, když někam dorazím moc brzo :D), tak mě taky nezajímají, protože si ho projdu celý. Ale jak říkám, jelikož jinde se ke mně reklamy dostanou velice zřídka, neuškodí, když mě upozornění na knížku doslova velkoformátově praští do očí :D
Ale na druhou stranu, co je kniha? Příběh nebo zjednodušeně rada, pokud bereme ty návodné a odborné. A opravdu tohle není masová záležitost pro zábavu/práci mas lidí?

11 Blue Jane Blue Jane | Web | 30. dubna 2018 v 19:38 | Reagovat

Reklamy všeobecně nejsou o pravdě :-? ale jen ukazují to nejnutnější :-( .

12 Heaven Heaven | Web | 30. dubna 2018 v 19:55 | Reagovat

Mně to také nevadí, buď mně ta reklama upoutá a zjistím si o knize něco víc a půjčím si ji v knihovně, když mně zaujme (málokdy se tak stane), ale určitě bych si ji nešla jen tak z ničeho nic koupit proto, že má hezký plakát :D Jinak si toho prostě nevšímám, čtu, co mně baví (a co musím kvůli studiu) a tyhle "mrazivé thrillery" ve stylu Dívka ve vlaku mně moc neberou. Ostatně, mnou zmíněná kniha je velmi přeceňovaná, stejně jako další z řady "světový bestseller", což absolutně nic nevypovídá o kvalitě.

Chápu, že někdo nemůže skousnout to, že lidé hledají jednoduché čtení na zahradu nebo cestu do vlaku. Stejně jako nechápu, jak někdo může sledovat Ulici a proč se mu nelíbí seriály, které sleduju já a o kterých si myslím, že jsou inteligentnější než ulice :D Řekla bych totiž, že čtení se v posledních 5-8 letech hodně zpopularizovalo. Ten, kdo čte, už není šprt ve první lavici nebo intelektuální podivín, ale normální člověk :-) Každopádně čtení, ať už to je Oscar Wilde nebo erotický román, mi připadá více obohacující než TV Barrandov a podobná žumpa :-D

13 Čerf Čerf | E-mail | Web | 1. května 2018 v 9:38 | Reagovat

Beru to asi tak, jako beru ovády: Nic příjemného, aspoň ne pro mne, ale nejspíš je to k něčemu dobré, když už to existuje :-). A tiše doufám, že právě určitá míra sečtělosti a obecného rozhledu podporuje imunitu vůči lžím a žvástům; aspoň tu iluzi bych si rád ponechal.

14 Ginger White Ginger White | Web | 1. května 2018 v 16:47 | Reagovat

Nijak extra jsem nad tím popravdě nikdy nepřemýšlela. Ty reklamy jsou naprosto otravné, to jo, ale asi jsem je vypustila a zaměřila se jen na výběr knihy. :-) Pravda ale je, že mnohem radši kupuji knihy v antikvariátech a starších obchodech. Nekupuji si totiž moc nových knih a současné autory také nijak neobdivuji. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama